Groep 1-2: Rimpels, spelletjes en horloges
Wat doe je graag samen met je vader, moeder, tante, oppas, oma of opa? Je maakt een Delfts blauw bord.
Lesdoelen: Leerlingen luisteren met aandacht naar een prentenboekverhaal in het verteltheaterkastje (kamishibai), maken kennis met creatief denken, verwoorden beelden, gedachten en eigen ervaringen. Ze ervaren hoe ze een verhaal kunnen tekenen en presenteren hun eigen werk voor de klas.
Duur: 1,5 uur per groep
Vervolg: De leerkracht krijgt een handleiding om de gedichten van de klas in oplage te kopiëren en op een bijzondere manier te bundelen.
Groep 3-4: Woordfabriek
Hoe zeg je dat je iemand lief vindt als je bijna geen woorden hebt om te praten? Dan schrijf je een gedicht…
Lesdoelen: Leerlingen luisteren met aandacht naar een prentenboekverhaal in het verteltheaterkastje (kamishibai), maken kennis met creatief denken, verwoorden beelden, gedachten en eigen ervaringen. Ze ervaren hoe ze een gedicht kunnen schrijven, koppelen taal met beeld en presenteren hun eigen werk voor de klas.
Duur: 1,5 uur per groep
Vervolg: De leerkracht krijgt een handleiding om de gedichten van de klas in oplage te kopiëren en op een bijzondere manier te bundelen.
Groep 3-8: Monnikenwerk
Toen er nog geen computers waren duurde het heel erg lang om een boek te kopiëren. We gaan terug in de tijd en maken met ouderwetse en moderne materialen een pagina uit een boek. De les wordt aangepast aan de leeftijdsgroepen.
Lesdoelen: Leerlingen luisteren met aandacht naar een verhaal, maken kennis met creatief denken, verwoorden beelden, gedachten en eigen ervaringen. Ze ervaren hoe ze een gedicht kunnen schrijven, koppelen taal met beeld en presenteren hun eigen werk voor de klas.
Duur: 1,5 uur per groep
Vervolg: De leerkracht krijgt een handleiding om de gedichten van de klas in oplage te kopiëren en op een bijzondere manier te bundelen.
Nieuw!
Nu ook als digitale les beschikbaar! Neem contact op voor meer informatie.
Groep 5-6: Een fijn plekje
In gedachten lopen we door het bos of een drukke winkelstraat, zitten aan tafel en maken koekjes. De leerlingen schrijven een gedicht over een plek waar ze graag komen, wat ze daar doen en met wie.
Ze maken een bijzondere kaart met een gedicht.
Lesdoelen: Leerlingen luisteren met aandacht naar een aantal gedichten, maken kennis met creatief denken, verwoorden beelden, gedachten en eigen ervaringen. Ze ervaren hoe ze een gedicht kunnen schrijven, koppelen taal met beeld en presenteren hun eigen werk voor de klas.
Duur: 1,5 uur per groep
Vervolg: De leerkracht krijgt een handleiding om de gedichten van de klas in oplage te kopiëren en op een bijzondere manier te bundelen.
Groep 7-8: Japans kijken
De leerlingen nemen voor deze workshop een voorwerp mee naar school van zichzelf of van vader/moeder (of een foto van het voorwerp) en schrijven een gedicht. Ze maken een bijzondere kaart met het gedicht en een illustratie waarbij ze gebruik maken van pen en inkt.
Lesdoelen: Leerlingen luisteren met aandacht naar een aantal gedichten, maken kennis met creatief denken, verwoorden beelden, gedachten en eigen ervaringen. Ze ervaren hoe ze een gedicht kunnen schrijven, koppelen taal met beeld en presenteren hun eigen werk voor de klas.
Duur: 1,5 uur per groep
Vervolg: De leerkracht krijgt een handleiding om de gedichten van de klas in oplage te kopiëren en op een bijzondere manier te bundelen.
Groep 7-8: Matchbooks
Soms is een verhaal zo persoonlijk, zo fantastisch, zo spannend dat je het bij je wilt dragen. In deze workshop schrijven we een kort verhaal of gedicht dat we vervolgens met woorden en beelden in een mooi gemaakt luciferdoosje stoppen. Een mini-boekje voor jezelf of voor iemand anders.
Lesdoelen: Leerlingen maken kennis met creatief denken, verwoorden beelden & gedachten, ervaren het plezier in schrijven, experimenteren met taal, schrijven en ontwerpen met ongebruikelijk materiaal en koppelen taal met beeld.
Duur: 1,5 uur per groep
Nieuw!
Groep 7-8: Dichter bij elkaar
Een lessenserie van 2 lessen (digitaal of gastles) die beginnen met waarnemen en een korte tekenopdracht. In de 1e les schrijven de leerlingen een gedicht over een klasgenoot. In de 2e les schrijven de leerlingen een echo-gedicht, een op het gedicht dat over henzelf is geschreven. Een bijzondere manier om elkaar (beter) te leren kennen.
Lesdoelen: Leerlingen maken kennis met creatief denken, verwoorden beelden & gedachten, ervaren het plezier in schrijven, experimenteren met taal, schrijven en ontwerpen op ongebruikelijke manieren en koppelen taal met beeld.
Duur: 1,5 uur per groep
Deze les is ook beschikbaar als digitale les, met of zonder schriftelijke feedback op het werk van de leerlingen.